Een klein land met verre uithoeken

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Maakt het uit of je wordt geboren in Amsterdam of in Delfzijl? Heeft een tiener in het zuiden van Limburg dezelfde kansen als een leeftijdsgenoot in de Randstad? Ook in Nederland groeit de kloof tussen kansarm en kansrijk, en hoogopgeleiden concentreren zich in een aantal grote steden. Op andere plekken krimpt de bevolking en moeten ziekenhuizen en scholen hun deuren sluiten. Tegenover luxe appartementen langs de Maas in Rotterdam en succesvolle startups op Strijp-S in Eindhoven, staan lege winkelstraten in Sittard en vervallen woonbuurten in Emmen.
Het succes van de ene plek gaat ten koste van de welvaart elders. Naarmate Nederland verandert in een lappendeken van winnaars en verliezers, wordt de urgentie om in te grijpen groter. Hoe willen we dat het land eruitziet - en wie kan de, wol of moet daar invloed op uitoefenen?
In 'Een klein land met verre uithoeken' schetst Milikowski een uiterst treffend tijdsbeeld van dorpen en steden, bewoners en bestuurders op zoek naar houvast in een veranderend land.

Floor Milikowski is journalist en geograaf. Ze schrijft voor de Groene Amsterdammer. In 2009 verscheen 'De droom van Zuid-Afrika' en in 2018 de bestseller 'Van wie is de sta,' dat werd genomineerd voor de PrinsjesdagBoekenPrijs voor het beste politieke boek en door Boekhandel Scheltema uitgeroepen tot Boek van het Jaar.
Atlas Contact