Een kleine verrassing

Rank 562 Gelezen 400 Aan het lezen 15 Wil ik lezen 239 Favoriet 7 Recensies 13
Literatuur & Romans Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 3 Top25's 1   Topics 0

Hendrik en Evert zijn terug!

Hendrik Groen is de winnaar van de NS Publieksprijs 2016 én 2018

De tv-serie Het geheime dagboek van Hendrik Groen trok wekelijks ruim twee miljoen kijkers

Hendrik Groen en Evert Duiker, trouwe vrienden in voor- en tegenspoed, zijn de zeventig ruim gepasseerd en het leven is in kalm en bedaard vaarwater terechtgekomen. Elke vrijdagavond bezoeken ze elkaar, spelen een potje schaak, drinken een borrel en eten een hapje. Onderwijl nemen ze het leven door.

Maar op een zekere vrijdag wordt de rust ruw verstoord als Evert bij Hendrik aankomt met als verrassing een onverwachte kleine gast. In een vlaag van verstandsverbijstering is hij aan de wandel gegaan meteen éven onbeheerd achtergelaten kinderwagen met baby. Goeie grap, dacht Evert, maar Hendrik denkt daar anders over: die vindt het ongelooflijk stom.

Als babysitter doen de vrienden het heel aardig, terwijl ze zinnen op een manier om het kleintje zo snel mogelijk weer ongezien bij de ouders terug te brengen. Maar het blijkt nog helemaal niet zo eenvoudig om van het ongewilde pleegouderschap af te komen.

De pers over de boeken van Hendrik Groen:

‘Geestig, tragisch en soms aangrijpend.’ Het Parool

‘In rake bewoordingen fileert hij het bestaan in een verzorgingshuis. Gerieflijk en hilarisch tegelijk.’ **** Leeuwarder Courant

‘Het zou mij verbazen als ‘Hendrik Groen’ niet ooit in de Canon des Vaderlands terechtkomt. Of tenminste op doktersrecept verkrijgbaar wordt.’ Trouw

‘Zolang er leven is is voor iedereen. Op elke dag wordt weer even geniaal gereflecteerd. Actualiteit, humor en de zwaarte van het leven komen in perfecte balans aan de orde.’ **** Boekenkrant

Feelgood , Literatuur & Romans
Populaire fiction algemeen
J.M. Meulenhoff
04 juni 2019
04 juni 2019

Kamila Straatsburg Hebban Recensent

Twee oude mannen en een baby

door: Kamila Straatsburg 2 likes

Een kleine verrassing van Peter de Smet, beter bekend als Hendrik Groen, is helaas een bijna klassiek voorbeeld geworden van hoe een succesvol concept dusdanig wordt uitgemolken dat zowel de oorspronkelijke opzet alsook enige boodschap aan de lezer volledig verdwenen is.

Het begon als een...

Reacties op: Een kleine verrassing