Een meisje uit Oradour

Rank 1942 Gelezen 172 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 142 Favoriet 20 Recensies 13
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

Te midden van de overblijfselen van haar verwoeste huis in het Franse dorpje Oradour zit een jong meisje met een gietijzeren pot in haar handen. Het meisje wordt meegenomen naar een klooster, waar ze opgroeit in de veronderstelling dat haar familie door de griep is omgekomen. Twintig jaar later wordt Christine Lenoir geteisterd door nachtmerries en onbegrijpelijke flashbacks. Ze besluit terug te keren naar de plek waar ze is opgegroeid: het Franse dorpje Oradour-sur-Glane. Hier ontdekt ze de schokkende waarheid over haar jeugd en de gruwelijke gebeurtenis die er plaatsvond tijdens de Tweede Wereldoorlog op 11 juni 1944. Een meisje uit Oradour neemt je mee in het verleden naar een dag die anders is dan alle andere - waarop de inwoners van een rustig Frans dorp werden overvallen door de nazi's. De beschreven gruwelijkheden in dit boek zijn gebaseerd op historische feiten. Het Zuidwest-Franse dorpje Oradour-sur-Glane is heden ten dag een indrukwekkend antioorlogsmonument. Het dorp ziet er nog steeds uit zoals het op die ene dag is achtergelaten door de Duitsers.

Literaire non-fictie algemeen
Oorlog en vrede