John Galsworthy's nauwkeurig opgetekende tijdsbeeld DE FORSYTE SAGE zou niet volledig geweest zijn zonder het historische vervolg. In de tweede trilogie EEN MODERNE COMEDIE, toont Engelands grootste kroniekschrijver lief en leed van de nieuwe generatie Forsytes - mensen die onvermijdelijk moesten komen na star denkende en bekrompen levende figuren uit het Victoriaanse tijdperk. De enige knoestige tak die met de vernieuwde Forsyte-boom meegroeit , is Soames - de man die een mensenleven lang tevergeefs hunkert naar een handvol geluk en dat ongrijpbare met al zijn geld neit kan kopen voor zijn dochter Fleur.
EEN MODERNE COMEDIE hoort onverbrekelijk bij de aaneenschakeling van Forsyte-drama's die het strakke korset anno 1880 ingesnoerd hield. Het is de vrijheidsdrang van de mens die het keurslijf heeft afgeworpen; de humor na zwartgalligheid; de warme menselijkheid na strenge dogmatiek.
EEN MODERNE COMEDIE is de glimlach van ontspanning en de traan van nieuw, ander verdriet.
De volwassen Fleur en Holly en Jon met de bekende karaktereigenschappen van de Forsytes die een begrip werden, staan in een kersverse, turbulente eeuw van charleston, expressionisme en wereldoorlog. En ze leven hun eigen leven.
Mede door de onverbeterlijke verbeelding van de televisie kijkt de mens van vandaag naar de Forsytes van vóor en vlan na 1900. We raken er niet op uitgekeken, omdat we er zoveel van onszelf in terugvinden.
EEN MODERNE COMEDIE hoort onverbrekelijk bij de aaneenschakeling van Forsyte-drama's die het strakke korset anno 1880 ingesnoerd hield. Het is de vrijheidsdrang van de mens die het keurslijf heeft afgeworpen; de humor na zwartgalligheid; de warme menselijkheid na strenge dogmatiek.
EEN MODERNE COMEDIE is de glimlach van ontspanning en de traan van nieuw, ander verdriet.
De volwassen Fleur en Holly en Jon met de bekende karaktereigenschappen van de Forsytes die een begrip werden, staan in een kersverse, turbulente eeuw van charleston, expressionisme en wereldoorlog. En ze leven hun eigen leven.
Mede door de onverbeterlijke verbeelding van de televisie kijkt de mens van vandaag naar de Forsytes van vóor en vlan na 1900. We raken er niet op uitgekeken, omdat we er zoveel van onszelf in terugvinden.