Een stad op drift

Een stad op drift

‘Een volledig nieuwe kijk op de werkelijkheid van toen. Over de verschrikkelijke Jodenvervolging, de taaie weerstand van actieve NSB?groepen, het moedige en riskante artsenverzet, en waarom de Duitse Wehrmacht zich zo thuis voelde in Hilversum.’ – Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum

Een stad op drift biedt een intieme kijk in het leven van mensen in bezettingstijd. Een dergelijke inclusieve benadering ontbreekt nog grotendeels in onze nationale geschiedschrijving. Het is de eerste omvattende oorlogsgeschiedenis van Hilversum: een stad met een NSB-burgemeester, hoofdkwartier van de Wehrmacht en decor van genocide.
In dit meeslepend geschreven boek, gebaseerd op niet eerder geraadpleegd bronnenmateriaal, worden de levenslijnen gevolgd van gewone en minder gewone Hilversummers: een wethouder, een huisvrouw en moeder van zeven kinderen, een Duits-Joodse vluchteling, een commissaris van politie, een NSB’er, mensen van het verzet, een Duitse vrouw, een Joods gezin, een paar scholieren. De auteur vertelt het verhaal van deze samenleving onder vreemde overheersing niet vanuit het (retro)perspectief van goed en fout, maar vanuit het perspectief van de mensen van toen.
Geschiedenis & Politiek
Boom uitgevers Amsterdam