Een voorwerp dat nog leeft

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Elke minuut worden in Nederland 1 koe, 1 lam, 3 kalveren, 28 varkens en 1093 kippen vermoord.

Noem het boerderij, en het is een culturele traditie. Noem het bio-industrie, en het is een bedrijf dat goed of slecht gerund kan worden. Noem het moord, en ineens gaat het pijn doen. Ziekte is winstgevend. Geweld is winstgevend. Moord is winstgevend. Pijn is voelen dat er iets niet goed gaat. Als je gevraagd wordt dat te negeren, ermee te leven, word je gevraagd te leven met iets wat niet klopt.

In de essays en gedichten in een voorwerp dat nog leeft verbindt Nikki Dekker persoonlijke associaties, ideeën en ervaringen met een kritisch denken over kapitalisme, seksisme en kolonialisme. Ze schrijft over systemen, onderzoekt en bevraagt die, en wijst ons op de paradoxen waarin we ons bevinden. Welke vrijheden geven we ons lichaam, onze carrière en ons liefdesleven in een wereld die bepaald wordt door macht en marketing? een voorwerp dat nog leeft is een gedachtecircus over activisme en magie, maar ook over een persoonlijke strijd.

Nikki Dekker is schrijver en radiomaker. Ze maakte de podcastserie Iets doen, hoe doe je dat en publiceerde werk in Tirade en De Gids.

Wintertuin
03 januari 2020