Een vreemdelinge in Den Haag

Hella S. Haasse Prof. S. W. Jackman

Koningin Sophie der Nederlanden, de eerste vrouw van koning Willen III, was een ontwikkelde, intelligente vrouw met een zeer gecompliceerd karakter, één van de interessantste figuren uit onze geschiedenis. Haar leven lang heeft zij een uitgebreide briefwisseling onderhouden met tal van politici, wetenschappers en andere vooraanstaande personen in Europa. Tijdens haar ongelukkige huwelijk heeft zij vele honderden brieven geschreven aan haar Engelse vertrouwelinge Lady Malet met wie zij tot aan haar dood in 1877 bevriend is geweest. Uit deze onlangs door Prof. S. W. Jackman ontdekte correspondentie spreekt de frustratie van de begaafde Koningin Sophie die, door de omstandigheden gedwongen, haar persoonlijke verlangens en politieke ambities nooit heeft kunnen verwezenlijken.

Recensies (1)

Is Een vreemdelinge in Den Haag het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Een vreemdelinge in Den Haag