Eigentijds idealisme: Een afrekening met het cynisme in Nederland

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Nederlanders zijn in de greep van toenemend egoïsme en verloedering - wordt vaak gezegd. 'Eigentijds idealisme' laat echter zien dat veel mensen hoge idealen nastreven. Spirituele motieven, geestelijke waarden en morele beginselen nog altijd van belang. Doordat veel politici en media een cynisch mensbeeld aanhangen, wordt dit maatschappelijk idealisme te vaak miskend.

Dit boek toont aan dat Nederlanders - vergeleken met andere landen - in het vormgeven aan hun geestelijk engagement vooroplopen. Dat geeft niet alleen een ander beeld dan gebruikelijk, het biedt ook hoop aan allen die het gangbare cynisme afwijzen. Van den Brink verwerpt de theorie dat modernisering van de samenleving onvermijdelijk leidt tot een vorm van secularisatie en pleit voor het opnieuw uitvinden van de civil society. Daarmee sluit hij aan bij een pleidooi dat ook in het buitenland te horen is.
Amsterdam University Press B.V.

1 keer bewerkt, laatste bewerking door jannekemassa
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker