EILAND blues

Rank 1389 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Eilanden spreken tot de verbeelding. Een eiland is de plek waar alles nog mogelijk is. Waar je opnieuw kunt beginnen, tot jezelf kunt komen, waar een utopie nog kans van slagen heeft. Toch? Was het niet het Canadese eiland Cape Breton dat in maart 2016 aankondigde asiel te verlenen aan Trumpvluchtelingen? Maar hoe idyllisch is het leven in een kleine gemeenschap? Als er geen palmboom is om je hangmat aan op te hangen. Sterker nog, als er helemaal geen bomen en geen wegen zijn?

In EILAND blues gaan fotografe Nicole Franken en journaliste Anneke de Bundel op bezoek bij eilandgemeenschappen op 60° noorderbreedte. Ze gaan op pad met de ijsbeerambtenaar in Ittoqqortoormiit, leven in het matriarchaat van Kihnu waar vreemd genoeg mannen de baas zijn en leren alles over eenzaamheid en de paradox van het plannen in gebieden waar niets te plannen valt. Een ding wordt ze wel duidelijk: Langzaam verdwijnen bloeiende gemeenschappen en dreigen plaats te maken voor een onbemand niemandsland.

“Hier meer van - dat dacht ik toen ik IJsland blues las. Anneke de Bundel schakelt tussen actie en reflectie, beleving en geschiedenis, humor en ernst, met het gemak van een geboren verteller. EILAND blues is een zeldzame reis met een zeldzame gids.” Laura Broekhuysen - auteur Winter-IJsland

“Luchten en horizon zo ver het oog reikt, water, wolken, wind, vrijheid en eigen regels, onttrokken aan het oog van het vaste land. Fotograaf Nicole Franken vangt de bijzondere verhalen van eilanders in nood in bijzondere, geëngageerde, eerlijke en treffende beelden die tegelijk het weidse zicht maar ook het isolement vangen, en die de druipen van sfeer en liefde voor de eilanden en hun bewoners.” Barbera Bosma - National Geographic Traveler

“EILAND blues maakt een connectie tussen de verschillende, maar ergens toch gelijke levens op eilanden in Noord-Europa. De foto’s laten de mooie kant van het bestaan op de eilanden zien, de vrijheid en ook ‘het woeste’, maar vooral dat het idyllische idee van ‘op een eiland wonen’, in de praktijk niet altijd even waar is. Nicole Franken schuwt niet om dichtbij te komen en je voelt als kijker de connectie met het onderwerp. Een aanrader voor iedereen met een voorliefde voor fotografie, reizen en mensen!” - Ilvy Njiokiktjien - documentaire fotograaf en eerste fotograaf des Vaderlands.

“Een sprookjesboek voor volwassenen”- NRC next over Over elfjes en kogelgaten
Literaire non-fictie , Reizen & Talen
KNNV Uitgeverij
05 november 2019

2 keer bewerkt, laatste bewerking door NicoleNOMAD

Lezersrecensies (1)

Zes eilanden, zes verhalen

door: Hans Hegeman 1 like
Dit soort boeken vind ik persoonlijk geweldig. Net als hun Over elfjes en kogelgaten is dit boek ook weer een juweeltje. De tekst en foto's wisselen elkaar goed af. De foto's zijn weer adembenemend goed. Eiland Blues vind ik persoonlijk nog beter dan hun Over elfjes en kogelgaten. Ten eerste is het...