Emilie Bel’œuvre

Emilie Bel’œuvre

De journaliste Sophie Keuning vindt na haar scheiding in Frankrijk troost bij het graf van ene Emilie Bel’œuvre en gaat op zoek naar wie deze vrouw is geweest. Robert Guynot, de pastoor van het Franse dorp Surmaleau, waar Emilie begraven ligt, vindt uiteindelijk een parochiane, Laurence Deloin, die een halfzus van Emilie, gekend heeft en haar voor het laatst sprak in juni 1944.
Via interviews en oude documenten weet Sophie Keuning het te korte leven van Emilie in de jaren rond de Eerste Wereldoorlog boven tafel te krijgen. Daarbij worden echter gaandeweg ook de levens van de geïnterviewde parochiane en de pastoor zelf zichtbaar. Beiden blijken ernstig getekend te zijn door de Tweede Wereldoorlog.
Hoewel Sophie tussen Den Haag en Surmaleau op en neer moet reizen om de gebeurtenissen rond de grote Vredesdemonstratie van 1983 voor de krant te kunnen verslaan, weet ze toch de invloed van Emilie op de levens van anderen en de ontsluiering van een te lang verborgen gebleven geheim empathisch vast te leggen in een roman.
Atelier d'écrivain
12 maart 2020