'En hoe gaat het met u, dokter Sacks?'

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 0
Begin jaren tachtig ontmoette Lawrence Weschler de toen nog hard aan de weg timmerende Oliver Sacks in New York. Het was een onzekere periode voor de jonge neuroloog: Sacks' eerste boek Ontwaken in verbijstering was tien jaar eerder al verschenen, maar hij had het grote publiek nog niet bereikt. Met de jaren groeide Sacks' bekendheid en werd de vriendschap tussen hem en Weschler hechter. Op zijn sterfbed vroeg Sacks zijn goede vriend of hij zijn verhaal zou willen optekenen. Dit boek is het resultaat van dat verzoek.
In En hoe gaat het met u, dokter Sacks? brengt Weschler Sacks'
extravagante persoonlijkheid prachtig tot leven. We worden teruggevoerd
naar Sacks' jongere jaren vol drugs en turbulentie, volgen hem in zijn werk als neuroloog en schrijver, zien hem patiënten helpen en vrienden vermoeien, en we volgen zijn strijd met medische en wetenschappelijke instellingen om aandacht te krijgen voor zijn belangrijkste bekommernis als neuroloog: de
individuele menselijke ziel. Weschler is erin geslaagd om Sacks' belangrijkste vraag voor zijn patiënten - Hoe gaat het met u? -terug te kaatsen naar de beroemde neuroloog zelf.

Literaire non-fictie algemeen
Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
31 oktober 2019
31 oktober 2019