Engeland, Engeland

Engeland, Engeland

Rank 3853 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 0
‘Engeland, Engeland’ van Julian Barnes is een roman wat volgens NRC Handelsblad vandaag de dag griezelig actueel aandoet.
De roekeloze zakenman Sir Jack Pitman bedenkt een groots project waarmee hij zijn toch al grandioze carrière kan afsluiten. Het eiland Wight wordt opgekocht en omgebouwd tot een historisch themapark: replica’s van onder andere de Big Ben, Stonehenge en de Krijtrotsen van Dover (die nu ook écht wit zijn) worden opgetrokken, traditionele Engelse gebruiken door acteurs nagespeeld en de koning en koningin (naar wordt gefluisterd de echte) ingezet. Een mekka voor toeristen, die dan ook in drommen komen kijken hoe Robin Hood en zijn trawanten de rijken bestelen en de dorpsgek weer ronddoolt. Het project is monsterlijk, riskant, Engelser dan het origineel – en een daverend succes. Terwijl het pretpark op het eiland de onafhankelijkheid afkondigt en toetreedt tot de Europese Unie, raakt het oude Engeland in voorindustrieel verval en verder geïsoleerd van het continent.
Nep wordt echt, het authentieke legt het af tegen namaak in deze visionaire satire van Julian Barnes, die in 1998 verscheen en sindsdien aan zeggingskracht alleen maar gewonnen heeft.
Atlas Contact
13 februari 2020