De man in de rode mantel

De man in de rode mantel

Rank 4644 Gelezen 3 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 68 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0
Julian Barnes raakte gefascineerd door John Singer Sargents schilderij ‘Dr. Pozzi Thuis’. Wie was deze statige man in de scharlakenrode kamerjas, en hoe kwam het dat hij zich thuis kon laten vereeuwigen door de meest gevraagde portrettist van zijn tijd? Samuel Jean Pozzi was een gerenommeerde gynaecoloog en dokter van de beau monde in Parijs tijdens de Belle Époque, een periode waarin de kunsten hoogtij vierden, en waarin prominente societyfiguren om de minste belediging duelleerden tot er één gewond raakte. Pozzi kon ze als geen ander weer dichtnaaien. Hij schreef ook een standaardwerk over zijn vak. Maar hij was tegelijk kunstliefhebber, verdediger van Dreyfus, fervent reiziger, Anglofiel, vriend van Marcel Proust, dandy, en shopaholic avant la lettre. Een buitengewoon veelzijdige man, en een echte Europeaan. En toch is Pozzi een voetnoot in de geschiedenis gebleven.
Barnes dompelt ons onder in de glorieuze Belle Époque en laat ons kennis maken met Dr. Pozzi, zijn gezin, zijn minnaressen; met zijn deels beroemde, vaak excentrieke vriendenkring; met collega’s en patiënten; met de stad Parijs. Voor heel even tilt Barnes Pozzi uit de vergetelheid in deze wervelende on­biografie van een man en zijn tijd..
Atlas Contact
13 november 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99 Bestel het e-book € 14,99

Lezersrecensies (1)

Over die man in de rode kamerjas

door: Katevents 1 like
Het portret was te zien tijdens de tentoonstelling in het Rijksmuseum, vol schilderijen van de High Society. De meeste mensen waren onder de indruk. Dat was Julian Barnes ook, toen hij het schilderij van Sargent van de hartenbreker zag. Net als heel veel mensen die de tentoonstelling van het...