Enigma in Parijs

Enigma in Parijs

Gelezen 5 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
1889. Aan de vooravond van de Wereldtentoonstelling komen twaalf privédetectives vanuit de hele wereld in Parijs bijeen om te praten over hun vak. De Argentijn Craig is verhinderd en stuurt als vervanger zijn jonge assistent Salvatrio, door wiens ogen het verhaal wordt verteld.

Salvatrio ontdekt al snel dat de wereld van topspeurders niet alleen bestaat uit ratio en technisch detail. Ook merkt hij dat deze kring van geestverwanten weliswaar een vriendenclub lijkt, maar dat er onderhuidse spanningen en irritaties leven.

Dan wordt een van de detectives vermoord en lijkt iedereen verdacht.

Pablo de Santis plaatst zijn misdaadverhaal tegen de achtergrond van een Eiffeltoren in aanbouw, in de laat negentiende-eeuwse wereld van geloof in de Vooruitgang, maar ook van decadentie en mystiek, bevolkt door wetenschappers, hoeren, absintdrinkers en toneelspelers.

Het enigma van Parijs is een sfeervolle en veelzijdige misdaadroman, een portret van de onderkant van Parijs en een groepsfoto van excentriekelingen, in een periode waarin bijgeloof en wetenschapsdenken hand in hand gingen.

Oorspronkelijke titel
El enigma de Paris