Er moest iets nieuws komen!

Er moest iets nieuws komen!

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Waarom toch hebben miljoenen Europeanen achter Hitler en Mussolini aangelopen? Het kan niet anders of zij hebben iets positiefs aangetroffen in het door deze leiders gepropageerde fascisme, iets wat hen aantrok en hoop gaf op een beter leven. Deze aantrekkingskracht van het fascisme vraagt om een verklaring, en wie kan de keuze voor fascisme beter verklaren dan fascisten zelf? In Er moest iets nieuws komen! bundelt fascisme-deskundige Willem Huberts zes contemporaine autobiografische terugblikken van destijds invloedrijke Nederlandse fascisten en nationaalsocialisten. Het gaat om een politicus-bestuurder (Max de Marchant et d’Ansembourg), drie activisten (Alfred Haighton, George Labouchere en Bertus Smit), een schrijver-uitgever (George Kettmann) en een partijman (Willem Lensink).

Zij blikken terug op hun politiek-maatschappelijke keuzes uit de jaren 1918-1945 en geven inzicht in hun motieven. Die terugblik werpt ook licht op de hedendaagse aantrekkingskracht van nationaal-populisme, extreem rechts en alt-right. De voedingsbodem van onbehagen, ongenoegen en onzekerheid die aan de keuzes van toen ten grondslag lag, lijkt immers ook in de huidige samenleving aanwezig.
Geschiedenis & Politiek
Vantilt, Uitgeverij