Erebus

Gelezen 62 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 70 Favoriet 3 Recensies 6
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Michael Palin brengt een van de grootste reisverhalen tot leven

In 1845 vertrekt HMS Erebus, het vlaggenschip van twee van de belangrijkste maritieme expedities uit de Britse geschiedenis. Het schip verdwijnt van de kaart en wordt 170 jaar later pas gevonden, op de bodem van de oceaan bij Noord-Canada.

In Erebus brengt de wereldberoemde Michael Palin de wereld en reizen van het schip tot leven. Hij volgt de verweven carrières van twee mannen. James Clark Ross bracht veel van de Antarctische kustlijn in kaart en hield toezicht op enkele van de vroegste wetenschappelijke experimenten die daar werden uitgevoerd. En de getroebleerdere marineofficier en ontdekkingsreiziger Sir John Franklin. Hij commandeerde op zijn zestigste en na een veelbewogen carrière het schip op zijn laatste reis.

Om dit verhaal te vertellen, reisde Michael Palin de hele wereld over – van Tasmanië en de Falklandeilanden tot de Canadese Arctische Eilanden – op zoek naar lokale informatie en om te ervaren hoe het is om op hetzelfde terrein en onder dezelfde omstandigheden te leven als de bemanning deed. Het resultaat is een meeslepend en episch reisverslag, geschreven door een virtuoos reiziger en verhalenverteller.

Geschiedenis & Politiek
12 december 2018

Anne-Claire Verham Hebban Recensent

Ruige zeemansgeschiedenis opgewekt beschreven

door: Anne-Claire Verham 2 reacties 3 likes

Al bij voorbaat zijn er goede redenen om het boek Erebus. Het verhaal van een schip te kopen: het vertelt avontuurlijke verhalen over 19de-eeuwse ontdekkingsreizen naar beide poolgebieden, het is geschreven door komiek en erkend globetrotter Michael Palin (1943) en het komt in een prachtige...

Reacties op: Erebus