Ergens anders

Ergens anders

Gelezen 19 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 9 Favoriet 2 Recensies 2
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0
Iedereen die bekend is met Russo s werk zal Gloversville, ooit beroemd om zijn productie van handschoenen en andere lederwaren, herkennen. Hier groeide de auteur op, de enige zoon van een eerzuchtige moeder en een charmante, onhandige vader die allebei zijn geboren in deze hechte gemeenschap. In zijn kindertijd moest voorspoed onverbiddelijk plaatsmaken voor armoede en ziekte de looierijen verdwenen en had men moeite de eindjes aan elkaar te knopen.

Russo heeft een hartverscheurend verhaal geschreven over zijn moeder, wat hij pas heeft kunnen doen nadat ze was overleden. Dit memoir zal veel bij lezers losmaken, omdat we nu eenmaal allemaal een moeder hebben of hebben gehad zij het lang niet allemaal een met een obsessieve-compulsieve stoornis.

`Het komt niet vaak voor dat een auteur z? openhartig schrijft over de werkelijkheid achter de verbeelding. Over zijn levenswerk en de persoon die hem inspireerde. En dat is precies wat Richard Russo in zijn memoir Ergens anders doet. The Washington Post
Kees Mollema
Signatuur
22 oktober 2013

Recensies

Sigried Hebban Recensent

een liefdesverklaring aan zijn moeder

door: Sigried 1 like
Wie van zijn boeken houdt, moet deze memoir gelezen hebben. Russo schrijft op zijn typische manier: duidelijk, empathisch zonder melodramatisch te worden, met humor en begrip. Op geen enkel moment speelt hij het slachtoffer, hoewel hij daar meermaals het recht toe heeft. Bovendien komt ook zijn...

Ergens Anders

door: FPHM Mensink-Jenniskens 1 like
'Ergens Anders' van Richard Russo

'Ergens Anders' van Richard Russo vind ik een juweeltje, maar duidelijk afwijkend van de andere Russo's die ik heb gelezen.
Voor mij bestaat het grote verschil in het achterwege laten van de bijtende/spottende humor, kenmerkend voor zijn andere boeken.
Los van het...