Europe Express

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

EEN TEDERE TIJDREIS DOOR HET EUROPA VAN VROEGER Ooit was het verplichte kost voor iedere zichzelf respecterende toerist en souvenirjager: de aanschaf van een harmonicaboekje of leporello met de highlights van elke bezochte reisbestemming. Tegenwoordig ogen de kleinoden als melancholische relieken van een verdwenen tijdperk. Literair journalist Dirk Leyman verzamelt al jarenlang deze merkwaardige uitvouwbare reisfolders, postkaartenboekjes en leporello's. In zijn boek 'Europe Express. Een toeristische tijdreis' kun je een greep uit deze indrukwekkende vintage collectie bewonderen. Philippe Debeerst bracht deze kleurrijke parafernalia nauwgezet in beeld, op het ritme van een tedere tijdreis door Europa. Die reis voert van het interbellum tot de jaren tachtig van de twintigste eeuw, van San Marco in Venetië of de Côte d'Azur tot de utopische en afgeborstelde wereld van de voormalige USSR. Zo groeide dit boek uit tot een bijzonder tijdsdocument over een continent waarin het vooruitgangsoptimisme niet te stuiten viel. 'Europe Express' is een trip down memory lane die zowel de arm chair traveller, globetrotter, typografiejunk als fotografiefreak zal bekoren.

Luster Uitgeverij
16 mei 2016