Meer dan 4,1 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
Boek.jpeg

Fameuze dames

Gelezen 9 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Lijsten 1 Spots 9   Topics 0

Een verhaal over liefde, vriendschap en onafhankelijkheid, geïnspireerd op ware gebeurtenissen

In 1797 reist de Amsterdamse uitgeefster en weduwe Catharina Dóll samen met haar dochter Caatje naar Londen. Hun doel is de vertaalrechten te verwerven van A Vindication of the Rights of Woman, Mary Wollstonecrafts beroemde pleidooi voor gelijke rechten voor vrouwen.
Catharina ontmoet in Londen de verbannen dichter Willem Bilderdijk voor wie ze een geheime liefde koestert. Ingepalmd door Bilderdijks charmes besluit Catharina een dichtbundel van hem uit te geven, tot verbijstering van haar dochter die Londen woedend verlaat.
Niet veel later keert Catharina terug naar Amsterdam om orde op zaken stellen bij haar uitgeverij. Er heerst werkloosheid en armoede in de stad en er is een groot gat geslagen in haar financiële reserves.
Het water komt Catharina tot de lippen. Caatje is nergens te bekennen, Catharina’s vriendschap met de schrijfsters Betje Wolff en Aagje Deken staat onder druk en als ze ook nog een paar akelige berichten ontvangt, wordt Catharina’s veerkracht zwaar op de proef gesteld…

02 juni 2017
20 december 2017