Filosofie van de burn-out

'Aantal burn-outs zeer sterk gestegen', kopte de Volkskrant in november 2017. '15 procent van de Nederlandse vrouwen zegt een burn-out te hebben of te hebben gehad. Twee jaar geleden was dit nog 9,4 procent. Het aantal opgebrande of overspannen mannen steeg in diezelfde periode van 6 naar 9 procent.'
Er bestaan veel gidsen, zelfhulpboeken, medische studies en persoonlijke verslagen over het fenomeen burn-out. Maar niet eerder was er een filosofisch boek. Terwijl een burn-out niet slechts een persoonlijk probleem is van uitgeputte personen maar een maatschappelijke ziekte, een spiegel van het disfunctioneren van de mens in zijn omgeving. Zo betoogt de Belgische filosoof Pascal Chabot.
Chabot onderscheidt drie dimensies binnen burn-out. De eerste is vooral eigen aan beroepen waarin de zorg voor anderen centraal staat, en gaat om de uitputting van de mentale vermogens. De tweede komt voort uit problemen van aanpassing en perfectionisme. En de derde is een gevolg van de vraag om erkenning. De filosofische implicaties van deze verschillende,maar samenhangende dimensies worden in dit boek geduid. Daarbij passeren tal van persoonlijkheden uit heden en verleden de revue.
Van de oorspronkelijk, Franstalige editie zijn ruim 10.000 exemplaren verkocht, er zijn vertalingen in het Koreaans, Italiaans en Engels. Er is een documentaire gemaakt naar aanleiding van het boek: 'Burning Out' van Jérôme le Maire. De Nederlandse vertaling is mede middels crowdfunding tot stand gekomen, en krijgt een door de auteur op Nederland toegesneden nieuwe epiloog.
'Burn-out, stress en depressie zijn wereldwijde epidemieën geworden. Door burn-out een 'ziekte van de samenleving' te noemen geeft de Belgische filosoof Pascal Chabot ons een fascinerend en toegankelijk historisch en theoretisch kader van deze moderne crisis.'
-Arianna Huffington, oprichter HuffPost en Thrive Global

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Amsterdam University Press
03 september 2018
03 september 2018

Reacties op: Filosofie van de burn-out