Flatportret

Flatportret

Flatportret: kantelpunt in de geschiedenis van Delfzijl

De recent afgebroken Vennenflat (1969) aan de kust van Delfzijl was bij uitstek het symbool van de vooruitgang in de jaren '60 van de vorige eeuw. Het was een tijdgeest waarin de overheid de nadruk legde op een centraal maakbare samenleving. De bouw en de afbraak van de Vennenflat markeren een kantelpunt in de geschiedenis. Een voorbeeld van hoe stads- en gebiedsontwikkeling Nederland ingrijpend veranderde en verandert. Dit boek vertelt het verhaal van Delfzijl.

De jaren zestig waren doordesemd van de groeigedachte. De agglomeratie Delfzijl-Appingedam zou in 2020 groeien tot meer dan 100.000 inwoners. Het centrum van Delfzijl had toen nog een dorpskarakter. Sloop van het oude centrum was het motto. Dit gebeurde met weinig oog voor de historische context. De sloop maakte plaats voor een totaal nieuw centrumplan met veel winkelruimte, parkeergelegenheid en een nieuw verkeerscirculatieplan.

Het boek 'Flatportret' gaat niet alleen over de Vennenflat. Het is veel meer dan dat. De flat staat symbool voor de toenmalige visie op ruimtelijke ordening. Niet alleen in Delfzijl en de provincie Groningen, maar voor Nederland. In de stad Groningen werd ternauwernood voorkomen dat de Grote Markt via een vierbaansweg bereikbaar zou worden en er ontstond aandacht voor stads- en dorpsvernieuwing. Delfzijl kreeg zijn Vennenflat en de inwoners waren er maar wat trots op.

Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Profiel