Frère Roger

Frère Roger

Sabine Laplane
Frère Roger. De biografie over de stichter van Taizé

Frère Roger (1915-2005) was een man van tegenstellingen, begiftigd met een grote geestelijke kracht. Zijn wortels reikten tot diep in het protestantisme, maar hij werd eveneens gevoed door de rooms-katholieke en de oosters-orthodoxe traditie. Frère Roger was de belichaming van de oecumenische dialoog in de tweede helft van de 20ste eeuw. Hij inspireerde jongeren van over de hele wereld.
Maar wie was Roger Schutz, alias frère Roger van Taizé, nu werkelijk? Een profeet? Een wereldwijd bekende stichter van een oecumenische leefgemeenschap? Een vriend van de allerarmsten? Een charismatisch geestelijke die openstond voor de opvattingen van jongeren?
Deze historische en spirituele biografie is geïnspireerd op het ongepubliceerde archiefmateriaal van de gemeenschap van Taizé. Het biedt een uitgebreide beschrijving van de betekenis van de onverdeelde kerk die frère Roger voorstond en van het vertrouwen dat hij daarbij stelde in het gebed en de eucharistie. Tot aan zijn gewelddadige dood.

Sabine Laplane, afgestudeerd in klassieke letteren en theologie, is zuster van de apostolische gemeenschap van Saint-François-Xavier, ?die haar verschillende taken heeft toevertrouwd ten behoeve van jongeren. Zij schreef onder meer Prier 15 jours avec frère Roger de Taizé (2008).
Geschiedenis & Politiek
Abdij Van Berne, Uitgeverij