Fresia's voor mevrouw Brak

Fresia's voor mevrouw Brak

Rank 2383 Gelezen 93 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 44 Favoriet 1 Recensies 3
Non-fictie Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0
De ouders van Jannetje Koelewijn zijn op sterven na dood als ze hun intrek nemen in het Bartholomeus Gasthuis, bij haar om de hoek. Maar daar bloeien ze weer op en zes jaar lang ziet ze hen bijna dagelijks. Ze bezoekt hun oude dominee, vergezelt hen naar de dokter, rijdt met ze naar Friesland om een opvouwbare scootmobiel te kopen en boekt tickets voor de trein naar Parijs. Ondertussen blijft ze naar hen kijken. Gaat er achter de tragedie van hun mislukte huwelijk een liefdesgeschiedenis schuil? Waarom floreerde de een zo bij het gereformeerde geloof en werd de ander erdoor verpletterd?
In meesterlijk getroffen scènes weet Jannetje Koelewijn twee levens te vangen: van haar vader die als potentaat over zijn gezin regeerde en van haar moeder die is vergeten dat ze was gescheiden. Fresia’s voor mevrouw Brak is een ontroerend en beklemmend portret van een generatie die in volle vaart de sociale ladder beklom, en toont de worsteling die volgt wanneer uiteindelijk, onherroepelijk, de afdaling wordt ingezet.

Literaire non-fictie algemeen
Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V.
20 augustus 2020
21 augustus 2020
9789028220072 , 9789028265004

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Scènes uit een nahuwelijk

door: Inge 4 likes

'De laatste jaren van mijn ouders', zo luidt de ondertitel van dit boek door journalist en schrijver Jannetje Koelewijn (1959). Dit is het vervolg op het succesvolle De hemel bestaat niet, uit 2011, waarin ze het leven van haar ouders tot dan toe beschreef. Daarnaast is zij bekend om haar...

Reacties op: Fresia's voor mevrouw Brak