Freule, fabrikante en feministe

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Freule
Hermanna Elisabeth werd in 1851 als freule Trip in Harlingen geboren. In 1875 trouwde zij met J.H. Molkenboer, een textielfabrikant in Oldenzaal. Toen ze 41 jaar was, overleed haar echtgenoot. Hermanna bleef achter met vier kinderen in de leeftijd van zestien, veertien, dertien en twaalf jaar.
Fabrikante
De leiding van de fabriek moest voortgezet worden en haar kinderen hadden een moeder nodig. Het werk lag voor haar handen. Ze runde de fabriek van Molkenboer en ze deed zelfs als textiefabrikante mee aan de Nationale Tentoonstelling voor Vrouwenarbeid in Den Haag in 1898, een van de hoogtepunten van de eerste feministische golf.
Feministe?
Hoewel volgens de fabrikanten in Twente en de algemene opinie in die tijd vrouwen niet geschikt waren om een textielfabriek te leiden, heeft Hermanna het tegendeel bewezen. Ze leverde een waardevolle bijdrage aan de eerste feministische golf door haar ideeën op haar eigen nuchtere en praktische manier te verwezenlijken.

Historisch Museum Het Palthehuis
10 mei 2010

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Edith Owel

Reacties op: Freule, fabrikante en feministe