Futbol

Het boek Fútbol is voor iedereen die van Spanje en van voetbal houdt. Een portret van een land en haar bewoners. Spanje en de Spanjaard ontleed via de diepgewortelde voetbalcultuur.

De liefde voor een club is cultureel bepaald. Vraag een Spanjaard voor welke voetbalclub hij is, en je weet hoe hij in het leven staat. Wie hij of zij adoreert en verafschuwt. Links en rechts. Sol y sombra. Barcelona of Real Madrid. Spanje is het land van de tweedeling. Van de rivaliteit. En dan is het ook nog eens verdeeld over zeventien uiteenlopende regio’s. In deze lappendeken is de passie voor voetbal één van weinige gemene delers. De sport zit in het DNA van de Madrilenen, de Basken de Catalanen en de Andalusiërs en is de rode draad in dit temperamentvolle boek.

Koen Greven is sinds 1995 redacteur van NRC. Van 2015 tot 2022 was hij correspondent in Spanje. Als socio van Atlético Madrid woonde Greven in een wijk met louter fans van Real Madrid. Via het voetbal leerde Greven Spanjaarden tot in hun kern kennen. Wat ze verbindt, maar misschien nog meer wat ze van elkaar onderscheidt.

‘Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.’ Johan Cruijff

Is Futbol het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Futbol