Gaan, ging, gegaan

Gelezen 45 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 27 Favoriet 5 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 3 Lijsten 2 Spots 5   Topics 0

Richard heeft zijn leven lang aan de universiteit literatuur gedoceerd en is zojuist met pensioen gegaan. Hij is nog gewend aan de rituelen van het werkende leven, en heeft vragen over hoe hij zijn nieuwe bestaan invulling kan geven. In de kranten en op televisie volgt hij het nieuws over de vluchtelingen. In de stad ziet hij het tentenkamp waar de vluchtelingen soms al heel lang verblijven. Richard besluit contact te zoeken met deze mensen om een antwoord te krijgen op zijn vragen. Hij tekent de verhalen op die de vluchtelingen hem vertellen. Maar daar blijft het niet bij. De vluchtelingen gaan op hun beurt hem vragen stellen. En op die vragen heeft Richard niet altijd antwoord.

Met Gaan, ging, gegaan schreef Jenny Erpenbeck een realistische, toegankelijke roman in de voor haar kenmerkende, subtiele stijl. Meer dan twee jaar werkte zij aan dit boek dat vorig najaar midden in de vluchtelingencrisis verscheen en onverwacht een Buch der Stunde bleek te zijn.

Uitgeverij Van Gennep B.V.
04 maart 2016
09 maart 2016

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Broodnodig, maar te kil

door: Lisanne Brans

"Om de overgang te ontdekken van een gevuld en overzichtelijk dagelijks leven naar het aan alle kanten op, als het ware tochtige leven van een vluchteling moet hij weten wat er in het begin was, wat in het midden, en wat er nu is."

De roman Gaan, ging, gegaan van de Duitse schrijfster Jenny...

Reacties op: Gaan, ging, gegaan