Gais

Het boeiende levensverhaal van een energieke vrouw vol veerkracht, Friese nuchterheid en spirituele wijsheid. Gais Meinsma-Greydanus uit Jorwert. Een vrouw die het leven als een cadeau ervaart, hoewel datzelfde leven voor haar vaak niet gemakkelijk is geweest.

Het boek vertelt over haar jonge jaren, in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Over de ambivalente relatie met haar vader en over de oorlog die vader naar werkkampen stuurde en haar vriendinnetje naar de gaskamer. Het vertelt over haar fietstochten met wapens en munitie, en over haar zwangerschap tijdens het laatste oorlogsjaar.

Het ongehuwde moederschap, haar huwelijk met schilder Hendrik Meinsma, betaalde arbeid buitenshuis in een tijd dat dit voor gehuwde vrouwen nog niet gebruikelijk was én haar grote rol bij de organisatie van het Iepenloftspul, het jaarlijks terugkerend Openluchtspel van Jorwert, komen uitgebreid aan de orde. 'Gais' vertelt over de naoorlogse herrijzenis van een plattelandsgemeenschap en toenemende welvaart, maar ook over grote eenzaamheid en intens persoonlijk verdriet.

Een bijzonder boek over een bijzondere vrouw.

Gais: 'Iedere dag is een nieuwe dag met nieuwe mogelijkheden. Dat heb ik vaak tegen mijn kinderen gezegd. Ik heb geprobeerd om er elke dag nieuw leven bij ze in te blazen als ze somber waren. Klagen heeft nooit geholpen, praten wel, over hoe we verder gaan en waar we energie kunnen halen en openingen kunnen maken voor de weg die we samen moeten gaan.'

Dick Witte (1951) is geboren in Dordrecht. Als student trok hij naar Amsterdam. In 1975 verhuisde hij naar Friesland en werd hij maatschappelijk werker bij de gezinszorg. In die tijd leerde hij Gais kennen.

Recensies (2)

Meer recensies

Is Gais het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Gais