Gebiologeerd

Gebiologeerd

Gelezen 5 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 12 Favoriet 1 Recensies 0

Opgroeien in de dierentuin met bioloog Jan van Hooff

Jan van Hooff groeit gedurende de Tweede Wereldoorlog op in Burgers’ Zoo in Arnhem, waar zijn vader en moeder de directeuren zijn. Zijn grootvader van moederszijde, Johan Burgers, had het dierenpark opgericht en later zal zijn broer Antoon het stokje van zijn grootvader overnemen. Jan van Hooff gaat na zijn schooltijd biologie studeren in Utrecht en later in Oxford bij Niko Tinbergen en Desmond Morris. Hij promoveert op een onderzoek naar sociaal gedrag en communicatie bij mensapen. Vooral zijn vergelijkende studies over gelaatsexpressies bij apen en mensapen, in het bijzonder over de evolutie van lachen en glimlachen, krijgen wereldwijd aandacht. Hij wordt hoogleraar ethologie en socio-ecologie aan de Universiteit Utrecht en vervangend hoogleraar aan de Universiteit Wageningen.

Deze bijzondere autobiografie van onze eigen Nederlandse David Attenborough zit vol geweldige anekdotes over onder andere zijn jeugd tijdens de Tweede Wereldoorlog in de dierentuin, zijn bijzondere carrière, zijn relatie met Niko Tinbergen, Desmond Morris en Frans de Waal en over zijn onderzoek naar de meest exotische dieren. Een indrukwekkend verhaal van de man die opgroeide tussen de dieren en gewerkt heeft met alle grootheden op het gebied van de biologie.

Jan van Hooff (Arnhem, 15 mei 1936) is een Nederlandse emeritus hoogleraar ethologie en socio-ecologie aan de Universiteit van Utrecht. Als primatoloogkenner treedt hij regelmatig op in allerlei televisie-uitzendingen en houdt regelmatig lezingen.

Spectrum
13 september 2019