Geen vijanden

In Nederland worden we dagelijks overspoeld met mediaberichten uit het Midden-Oosten. Gruwelijke beelden van terroristische aanslagen en bombardementen, afgewisseld met politieke analyses voor/tegen Israël en Palestina. Weinig conflicten doen de gemoederen zo hoog oplopen. Waar wij echter zelden over horen, zijn de vele Israëliërs en Palestijnen die weigeren elkanders vijand te zijn. Geen vijanden gaat over hen. Antropologe Anne de Jong woonde meer dan twee jaar in Israël en de Palestijnse gebieden, waar zij onderzoek deed naar de gezamenlijke vredesinitiatieven van Israëliërs en Palestijnen. Deze vredesactivisten verzetten zich samen tegen het vijanddenken, dat is aangewakkerd door politici en extremisten. Geen vijanden is niet pro-Israël of pro-Palestijns, maar belicht juist de kant van de mensenrechten. Niet alleen geeft het een unieke kijk op het leven van de mensen achter het nieuws, het pleit ook voor een meer genuanceerde kijk op het Israël/Palestina conflict. Door haar persoonlijke ervaringen te beschrijven, laat De Jong het dagelijks leven zien van Israëlische en Palestijnse vredesactivisten. Wie zijn die mensen die wel in een betere toekomst geloven, wat willen zij, wat drijft hen en hoe trachten ze dit te bereiken?

Dr. Anne de Jong (1981), antropologe, is gespecialiseerd in conflict, mensenrechten en vreedzaam verzet. Haar promotieonderzoek aan de School of Oriental and Africa Studies (SOAS, Universiteit van Londen) richtte zich op gezamenlijk Israëlisch-Palestijns vredesactivisme. Daarvoor woonde zij lange tijd zowel in Israël als in de Palestijnse gebieden. Anne de Jong was aan boord van een van de boten van de Gaza Freedom Flotilla, die in mei 2010 hulpgoederen naar Gaza probeerde te vervoeren. Na een aanval van de Israëlische marine werd zij, samen met andere activisten, gearresteerd. Inmiddels hebben de Israëlische autoriteiten haar de toegang tot Israël en de Palestijnse gebieden ontzegd.

Is Geen vijanden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Geen vijanden