Geleerd bedrog

Geleerd bedrog

Thrillers & Spanning   Topics 0
Een gevierd top-onderzoeker, hét visitekaartje van de universiteit, gaat in de fout. Hij vervalst zijn data, plagieert en claimt een revolutionaire ontdekking. Het publiek én de wetenschappelijke wereld trappen erin en bejubelen hem. Het bedrog is gepleegd onder druk van de decaan van zijn faculteit, een ‘femme fatale’, waarmee deze onderzoeker een geheime relatie heeft. Een leraar vertrouwt het zaakje niet en wordt de spin in het web van een bont gezelschap van informanten in een opzienbarende speurtocht. Aanvankelijk verloopt die tocht amateuristisch en hilarisch, maar gaandeweg professioneler. De speurder ervaart het gesloten bolwerk van de universiteit, maar trekt toch enkele beerputten open. Verder ontdekt hij de belangrijkste drijfveer voor het bedrog: het plan van de universiteit om heel nauw met een Zuid-Koreaanse universiteit samen te werken. De ontmaskering van de top-onderzoeker én de decaan vormen de apotheose.

Johan van Rhijn (1943) is bioloog, werkte bij de Rijksuniversiteit Groningen en de Open Universiteit, en publiceerde The Ruff (1991), Hoe Rekbaar is onze Planeet (2010), Darwins Dating Show (2013) en Moeders Vader (2017).
Brave New Books
22 februari 2019