Genadeschot

Gelezen 93 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 107 Favoriet 7 Recensies 14
Thrillers & Spanning Artikelen 4 Lijsten 2 Spots 11   Topics 0

Nieuwe thriller van de winnaar van De Gouden Strop 2017!
Een wervelende WOII-thriller over schuld, verantwoordelijkheid en moed, gebaseerd op diepgravend onderzoek naar het leven van gevluchte nazi’s in Zuid-Amerika
Gedreven door een zucht naar avontuur meldt Eden Lumas zich bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog aan als vrijwilliger bij de Waffen-SS. Hij trekt met het Duitse leger op naar Rusland, om daar aan het Oostfront te ontdekken dat hij terecht is gekomen in een meedogenloze vernietigingsoorlog. Als hij betrokken wordt bij de uitroeiing van de Joden raakt hij in gewetensnood. In zijn poging een Joodse vrouw en haar baby te redden, wordt hij ontdekt, terechtgesteld en voor dood achtergelaten. Hij bezwijkt echter niet aan zijn verwondingen en vanaf dat moment staat zijn leven in het teken van de jacht op Julius Liedtke, de SS’er die verantwoordelijk was voor Lumas’ executie. Nadat hij talloze ontberingen heeft doorstaan komt hij aan in Berlijn, maar daar loopt het spoor dood.
Na de oorlog weet Lumas te ontsnappen naar Zuid-Amerika, waar het Argentinië van Juan en Eva Perón vele gevluchte nazi’s een veilig onderkomen biedt. Als hij de invalide Sophie Denrée ontmoet, hoopt hij met haar een nieuw leven op te bouwen. Maar al snel wordt hij ingehaald door zijn verleden en raakt hij betrokken bij de strijd op leven en dood tussen gevluchte nazi’s en overlevende Joodse wrekers.
De pers overTot stof
‘Een bijzondere subtiele pageturner. Een van de zeldzame keren dat de term “literaire thriller” geen valse verwachtingen schept.’ Juryrapport De Gouden Strop over Tot stof
‘Fascinerende mix van fictie en non-fictie.’ de Volkskrant
‘Felix Weber weet het op een waargebeurde geschiedenis gebaseerde koninkrijkje van broeders beklemmend tot leven te wekken.’ VN Detective en Thrillergids

‘Weber heeft van Tot stof een bijzonder pakkende en indrukwekkende thriller gemaakt, die de lezer zeker nog lange tijd zal bijblijven. Wellicht dé verrassing van 2016!’ ThrillZone.nl
‘Een schitterende thriller, tevens een literair hoogstaand historisch document over zowel oorlogstrauma’s als gehandicaptenzorg.’ Leeskost.nl

Literaire thriller
Spannende boeken algemeen
Boekerij
06 november 2018
07 november 2018

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Greet Braem

Een verhaal dat niet meer loslaat

door: Joop Hazenbroek 1 like

Als in 2016 Tot Stof het eerste boek van Felix Weber uitkomt, gaat men er allereerst vanuit dat het hier om een debutant gaat, maar al snel wordt de werkelijke identiteit bekend en blijkt achter deze Weber de schrijver Gauke Andriesse te zitten. Andriesse schreef rond 2010 vijf boeken met in de...

Reacties op: Genadeschot