Gesproken geschiedenis

Gesproken geschiedenis

Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 10 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Tachtig toespraken die de wereld hebben veranderd

Gerenommeerd historicus Simon Sebag Montefiore duikt opnieuw in de geschiedenis van het woord, ditmaal aan de hand van historische toespraken. Waar brieven hun werk doorgaans uitsluitend achter de schermen verrichten, wendt Montefiore zich nu tot het grote publiek met dit eerbetoon aan de belangrijkste speeches in de wereldgeschiedenis.
Montefiore maakte een selectie van ruim tachtig toespraken, van de oudheid tot de eenentwintigste eeuw. Sommige zijn heroïsch, aangrijpend en inspirerend, andere diabolisch, wreed en ijzingwekkend. Zijn sprekers variëren van keizers en veroveraars tot rocksterren, auteurs en sporthelden, van Churchill en Martin Luther King tot Stalin en Dzjengis Khan, en van Michelle Obama en Greta Thunberg tot Bob Dylan, Muhammad Ali en natuurlijk de onvermijdelijke Donald Trump.
De toespraken worden door Montefiore voorzien van de nodige achtergrondinformatie en speciaal voor de Nederlandstalige editie worden enkele bepalende Nederlandse en Vlaamse toespraken toegevoegd. In zijn kenmerkende toegankelijke en meeslepende stijl demonstreert Montefiore het belang, de genialiteit en in sommige gevallen de fatale fouten van deze tijdloze redevoeringen en laat hij ons zien hoe ze kleur geven aan het verleden en het heden én de toekomst kunnen verrijken.
Over Geschreven geschiedenis:
'Smeuïg, angstaanjagend, vol passie, schokkend … en ontzettend aangrijpend. Kortom: fascinerend.' The Times

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen