Gestolen welvaart

Gestolen welvaart

Onze welvaart is gebaseerd op onbetaalde rekeningen: we betalen te weinig voor wat we kopen, we plunderen de aarde en de overheid maakt schulden. Binnen de Westerse wereldorde is dit lang mogelijk geweest, maar we worden nu geconfronteerd met de gevolgen daarvan. Jonge mensen wijzen ons erop dat we de problemen moeten oplossen die we door een gebrek aan bewustzijn zelf veroorzaken.

Dit boek stelt de vraag hoe we in de huidige toestand zijn beland en wat mensen wereldwijd doen om die te veranderen. We gaan dan van een gestolen naar een gedeelde welvaart, naar een wereldorde waarin de waardigheid van de mens centraal staat en de cultuur nieuwe impulsen krijgt.

Harrie Salman is een Nederlandse cultuurfilosoof. Hij pleit voor een Europa dat een eigen weg gaat tussen het 'ieder voor zich'-individualisme van Amerika en het collectivisme van Oost-Azië. Vanuit deze positie kunnen Europeanen een noodzakelijke inbreng hebben bij het oplossen van de brandende vraagstukken van onze tijd.

Mens & Maatschappij
Nearchus