Gitta

In zijn nieuwe roman voert Eriek Verpale de lezer terug naar het midden van de jaren zeventig. Het decor wisselt razendsnel: van het sprookjesachtige kasteel van de befaamde architect Viollet-le-Duc naar een doorregend soldatenkamp in het koude, sombere Keller Wald, van een avondlijke roeitocht op het meer van Pierrefonds naar een uit de hand lopend bordeelbezoek in Leopoldsburg, van een gestolen kus op een verlaten station naar een nachtelijke dronkemansbiecht in een broeihete hotelkamer in Bologna. In zijn bekende hilarisch-weemoedige vertelstijl verhaalt Verpale in 'Gitta' van een goedbewaard geheim omtrent een ontroerende, maar helaas in alle opzichten verboden liefde. Gitta is een kleinood dat velen zullen willen koesteren. Eriek Verpale brak door met z'n roman 'Alles in het klein', die bekroond werd met de NCR-prijs in 1992. Zijn roman 'Olivetti 82' is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van zijn hand dat door Bob de Moor met groot succes is opgevoerd in België en Nederland. Voorts verschenen van hem het autobiografische boek 'Onder vier ogen' (samen met Luuk Gruwez), de dichtbundel 'Nachten in Beiroet' en de monoloog 'Grasland' (eveneens gespeeld door Bob de Moor). [...] de manier van vertellen is snel, helder, organisch. De beelden hebben een enorme vaart, alsof de verteller de snelheid van het herinneren heeft willen evenaren. [...] Een bedwelmend geheel.'- Jessica Durlacher in De Volkskrant over 'Alles in het klein'

De Arbeiderspers
17 september 1997