Gordon

Rank 4730 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Gordon, onder pseudoniem verschenen in 1966, werd in Engeland en Duitsland onmiddellijk verboden; een zeer erotische romen, die bovendien sterk autobiografisch leek, dat was iets te veel van het goede.

Louisa Walbrook (onder die naam werd het boek oorspronkelijk gepubliceerd, pas in 2003 stemde de auteur erin toe dat haar naam op de omslag kwam) vertelt over haar affaire met een man, Richard Gordon, een psychiater die haar seksueel onderwerpt en vernedert en aan wie ze haar zelfrespect en onafhankelijkheid uit handen geeft. Tegelijkertijd vindt ze een diepe seksuele en persoonlijke bevrediging in haar onderwerping. Hier lijken de gebruikelijke rollen tot in het extreme doorgevoerd: de man overheersend, de vrouw gewillig. Maar het soevereine genot dat Louisa Walbrook zoekt in haar contact met Gordon zet het rolpatroon misschien wel juist op zijn kop: Gordon wordt het slachtoffer van de erotische grillen van Louisa.

Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.
20 maart 2020