Gram

Aan het eind van zijn leven lijkt Jan Zeeman zich ontworsteld te hebben aan het Groningse arbeidersmilieu waarin hij geboren is. Zijn jongste zoon Berend betwijfelt dat, hij weet zich immers veel van zijn eigen jeugd te herinneren. Wat verbergt Jan Zeeman en kloppen de herinneringen van Berend eigenlijk wel? In elf hoofdstukken worden de pijnlijke familiegeheimen op vaak humoristische wijze ontrafeld.

Lammert Voos heeft zich, naast zijn dichtbundels, eerder een uitstekend prozaschrijver getoond in De Stemmingsvreter en De terugkeer van het haringorakel, zijn twee verhalen bundels. Gram is zijn romandebuut.

'Het leven is voorspelbaar, maar toch laten we er ons generatie op generatie door verrassen. Clichés zijn vervelend genoeg bijna altijd waar. Maar om ze te onderkennen moeten we ze zelf doormaken. Voos schotelt het ons met een vilein glimlachje smakelijk voor.'
Guus Bauer op Literatuurplein.

Is Gram het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Gram