Grand Hotel Europa

Rank 928 Gelezen 2854 Aan het lezen 361 Wil ik lezen 2424 Favoriet 387 Recensies 120
Literatuur & Romans Artikelen 19 Newsroom 3 Lijsten 22 Spots 20 Hebban 1000 29   Topics 0   Leesclub

Pfeijffer diagnosticeert de tijdgeest in een kolossale roman met Europa als speelveld

‘De toekomst van Europa is het Europa dat nu al een realiteit is. Europa is het recreatiegebied voor de rest van de wereld,’ zegt een van de personages in Grand Hotel Europa. Het is – overdrachtelijk – ook een zelfdiagnose. Alle personages in deze roman zitten immers op verschillende manieren vast aan hun verleden. Voor toekomst is geen plek meer. Het Avondland is vergrijsd en improductief. Geschiedenis is het voornaamste dat Europa nog te bieden heeft. En geschiedenis trekt toerisme. Maar dit verontrustende en au fond weemoedige gegeven krijgt in Grand Hotel Europa zijn beslag in een wervelende en hilarische roman met een tragische liefdesgeschiedenis als hoofdmoot.

De Arbeiderspers
13 december 2018
13 december 2018

Sigried Hebban Recensent

Elegant balanceren op een slappe koord

door: Sigried 15 reacties 14 likes

Met Grand Hotel Europa trekt Ilja Leonard Pfeijffer alle registers open. Hij vermaakt zijn lezers met verschillende plotlijnen en thema’s, houdt hen een spiegel voor en doet hen nadenken over het verleden én de toekomst. Grand Hotel Europa is tot in de puntjes verzorgd en geeft blijk van een groot...

Reacties op: Grand Hotel Europa