Grime

Volkskrant:

Grime

Gelezen 44 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 23 Favoriet 0 Recensies 12
Literatuur & Romans Lijsten 2 Spots 3   Topics 0   Leesclub

Als student was Nino tot over zijn oren verliefd op de ongrijpbare Suyin, maar zij had alleen oog voor Michael Wallerstadt, Nino’s beste vriend en grote voorbeeld. Wallerstadt is nu een bekende regisseur en cultfiguur, die ver van de stad een teruggetrokken leven leidt. De film die zijn doorbraak betekende werd Suyins ondergang.

Gedreven door schuldgevoel begint Nino een zoektocht om erachter te komen wat er precies gebeurd is in de zomer waarin ze samenwerkten aan Michaels film. Zelf getrouwd met een vrouw van wie hij niet kan houden, probeert hij obsessief de waarheid te achterhalen, en Suyin daarmee alsnog te redden. Zijn eigen leven verliest hij steeds verder uit het oog. Maar in de zoektocht die hem vaste grond geeft is niets wat het lijkt.

Grime is een verhaal over wat niet kan worden vergeten, over obsessie die tot over de rand van de waanzin drijft en over de onbetrouwbaarheid van onze waarneming.

Literaire fictie algemeen
Querido
05 september 2017
15 september 2017

Hoe kan iets wat niet echt is echt lijken?

door: Jan Stoel 1 like

In de roman Grime beschrijft Wytske Versteeg (1983) vier mensen die hun grip op de werkelijkheid verliezen. Dat komt omdat een vijfde ‘personage’, Grime, hen in verwarring brengt, beangstigt. Het levert een beklemmende spookachtige roman annex psychologische thriller op, die zich afspeelt op de...

Reacties op: Grime