Groningen - Montpellier

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
In 1995 wandelde Hielke Hylkema langs kanalen en rivieren van Groningen naar Montpellier.
Maas en Marne brachten hem tot Parijs, en naar de Middellandse zee liet hij zich vergezellen door Seine, Loire en Rhône.
Dagelijks stopt hij even voor Tai Ji oefeningen.

Het is een reisverslag met kanttekeningen. In elk hoofdstuk staan kaartjes waarmee u de tocht op de voet kunt volgen.
Hij koos geschiedenis als extra thema, met de nadruk op de historie van de streken en steden waar hij langs kwam.
Hoe is het begonnen en hoeveel van wat je nu nog ziet, wijst terug naar een ver verleden?

Hij zocht zijn aanknopingspunten in plaats- en streeknamen, in taal, religie en gebruiken.
De geschiedenis van de Romeinen speelt de hoofdrol, want de geschreven Europese geschiedenis begint bij de Romeinen.
Veel Franse steden begonnen als Romeinse stad en een groot deel van het Romeinse wegennet in Frankrijk ligt er nog in de oorspronkelijke staat.
Hij vertelt wat er nog van te zien is.

Na de Romeinen was het de katholieke kerk die het gezicht van Europa bepaalde,
dus u leest ook wat over de opkomst van het christendom en de heiligen die de taak van de Romeinse goden overnamen

Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Reisverhalen