Handboek Jeugdparticipatie

Kinderen en jongeren horen bij de samenleving. Ze doen er niet ineens pas toe als ze twaalf, zestien of achttien jaar zijn. Ook nu zijn ze medeburgers en moeten ze serieus genomen worden. Hoe eerder ze dat weten, voelen en ervaren, hoe beter. Kinderen worden geen mensen, ze zijn het al.

In dit handboek neemt Kindercorrespondent Tako Rietveld je mee in de wereld van jeugdparticipatie. Hoe betrek je kinderen op een goede manier bij alles wat er in hun leven gebeurt? Thuis, op school en in de politiek. Jonge en oude deskundigen delen ter inspiratie hun tips en ervaringen.

Journalist Tako Rietveld laat als eerste Kindercorrespondent ter wereld de stem van de jeugd op zoveel mogelijk plekken horen. Eerder werkte hij als verslaggever en presentator bij het NOS-Jeugdounaal en schreef hij het boek 'Kinderen hebben Nieuws'.

'Volwassenen kunnen ongelofelijk ingewikkeld doen, terwijl dat helemaal niet nodig is.'
Kinderburgemeester Mariam

'De mening van kinderen geeft mij inzichten en informatie die mij helpt bij het nemen van goede besluiten.'
Kinderombudsman Margrite

'Met het opzetten van een jongerenparlement willen we jongeren meer betrekken bij de politiek.'
Minister Kajsa

Een kind heeft het recht zijn of haar mening te geven over alle zaken die het kind aangaan.
Artikel 12, Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind

Kindercorrespondent