Handboek exposure

Handboek voor gz-psychologen

Veel patiënten met angstgerelateerde problematiek hebben baat bij exposure, maar lang niet alle therapeuten voeren deze therapievorm uit, of ze passen hem niet adequaat toe, waardoor therapiesucces uitblijft.
De schijnbaar eenvoudige theorie en praktijk van exposure is bedrieglijk. Dit boek faciliteert therapeuten in het beter begrijpen en uitvoeren van een interventie die niet alleen bij de patiënt soms spanning oproept, maar ook bij henzelf. Exposure aan exposure. Met als doel zowel effectievere en kortere behandelingen als meer werkplezier.
Handboek exposure is een overzichtswerk waarin de theorie, evidentie en uitvoering van alle vormen van exposure beschreven staan. Het bevat registratieformulieren, behandelrationales en casuïstiek.

Anja Greeven werkt als cognitief gedragstherapeut en senior onderzoeker aan de afdeling angststoornissen van PsyQ in Den Haag. Zij is specialismeleider angststoornissen van PsyQ. Ook is zij als docent verbonden aan de Universiteit Leiden. Arnold van Emmerik is docent aan de UvA. Hij zette de onderzoekspolikliniek PsyPoli op. Verder is hij voorzitter van de VGCt en de Stichting Tijdschrift voor Gedragstherapie, en bestuurslid van P3NL.
Gezondheid & Psychologie
Boom