Haniyé

Van 's werelds oudst opgetekende recepten in spijkerschrift, zo'n 4000 jaar geleden, loopt er een rechte lijn naar de keuken van Smuni Turan. Haar recepten zijn door haar zoon Matay verzameld in Haniyé, Aramees voor 'eet smakelijk'. Een uniek kookboek waarin zowel de oudste keuken ter wereld wordt beschreven als de
cultuur van de Suryoye, ook bekend als Assyriërs of Arameeërs. Als christelijke minderheid in het Midden-Oosten zijn de Suryoye veelal vervolgd en verjaagd en ze leven inmiddels verspreid over de hele
wereld. Ze spreken allemaal nog dialecten van het Aramees, de taal waarvan wordt aangenomen dat Jezus die sprak. En belangrijker: ze koken nog elke dag de gerechten waar alle keukens uit het Midden-
Oosten schatplichtig aan zijn. Dit boek is dan ook een ontdekkingstocht naar de oudste, meest authentieke keuken ter wereld.
Haniyé!
'Een zeldzame en fascinerende kennismaking met een eeuwenoude, overheerlijke keuken. Dit kookboek
behoort tot de beste in zijn soort - met recepten die het verleden eren. Recht vanuit het hart en de keuken van Matays moeder.'
Nigel Slater
'Ik ken niemand die met zoveel overgave, toewijding, gevoel van traditie en liefde voor het overdragen van bijna verloren werelden, zo inspirerend over eten praat en schrijft als Matay. Met Haniyé is er niet
alleen een tot in detail uitgewerkt, schitterend en op alle fronten uitnodigend kookboek bij gekomen, maar ook een luik geopend voor iedereen die interesse heeft in waar ons eten vandaan komt.'
Ronit Palache

Recensies (3)

Meer recensies

Is Haniyé het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Haniyé