Haring

Er is veel geschreven over de haring en de haringvisserij in Nederland. Maar een allesomvattend boek ontbrak tot nu toe. Haring voorziet in dat gemis. Het is een toegankelijk en verrassend boek over de geschiedenis, de economie en de cultuur van de Nederlandse haring.

De grootschalige haringvisserij van de vijftiende eeuw leidde de Gouden Eeuw in. Uit de haringvloot groeide de oppermachtige Nederlandse koopvaardij. De haring leverde de proteïnen en de omega-3-vetzuren waarop een bevolking kon groeien. De Hollandse Nieuwe is nu een delicatesse met culinaire fans over de hele wereld. Maar hoe krijgen de maatjes eigenlijk hun aroma?

Na duizend jaar haringvisserij en haringhandel is de haring diep in de Nederlander gaan zitten. Bij het lezen van Haring denk je: Waarom wist ik dit niet? Waarom verschijnt dit boek nu pas?

Is Haring het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Haring