Hasselby

Hasselby

Rank 8998 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Om de roman Max, Mischa & het Tet-offensief van Johan Harstad kan sinds de verschijning in 2017 niemand heen. Acht jaar eerder schreef Harstad het innemende Hässelby. In een kleine flat in Hässelby, de gezichtsloze voorstad van Stockholm, woont de 42-jarige Albert Aberg in bij zijn breiende vader. Ooit beleefde Albert grootse avonturen: van een wilde interrailtour door Europa, het opkopen van partijen Star Wars poppetjes in Hongkong tot een zinderende liefdesrelatie in Parijs. Maar vanwege aanhoudende klaagtelefoontjes van zijn eenzame vader besloot hij zijn Parijse geliefde in de steek te laten en terug te keren naar het betonnen Hässelby.
Twintig monotone jaren later werkt Albert nog steeds in de plaatselijke ijzerwinkel en leidt hij een leven zonder enig risico. Dan gaat plotseling zijn vader dood. Albert doet lafhartige pogingen opnieuw invulling te geven aan zijn bestaan, maar wordt op onverwachte momenten gestoord door een krabbelend geluid. Is dat gekrabbel hetzelfde geluid dat hij twintig jaar eerder hoorde - toen hij in Parijs een groepsverkrachting meemaakte en niet ingreep? En waarom brandt er ineens licht in het buurappartement dat al twintig jaar leegstaat? En hoe kan het dat er steeds meer mensen uit Hässelby spoorloos verdwijnen?

Podium Uitgeverij
17 november 2020