Max, Mischa & het tet-offensief

NRC:

Max, Mischa & het Tet-offensief

Rank 452 Gelezen 756 Aan het lezen 133 Wil ik lezen 896 Favoriet 160 Recensies 30
Literatuur & Romans Artikelen 3 Newsroom 6 Lijsten 12 Spots 26 Hebban 1000 89   Topics 0

Eens in de zoveel jaar verschijnt er een roman die zó verslavend is dat je er afspraken voor afzegt, uit de trein vergeet te stappen en stiekem iets eerder van je werk vertrekt. Zo’n uitzonderlijke roman schreef Johan Harstad: zijn manier van vertellen maakt dat je niet rust voordat je de laatste pagina hebt omgeslagen.
Max, Mischa & het Tet-offensief is het verhaal van toneelregisseur Max Hansen, die als puber vanuit Noorwegen naar Amerika emigreert. Hij heeft moeite om zijn jeugd in Stavanger, waar hij als kind van communistische ouders het Tet-offensief naspeelde, achter zich te laten, maar ontdekt in New York dat eigenlijk iedereen daar ontheemd is. In kunstenares Mischa, acteur Mordecai en Vietnamveteraan Owen vindt hij dierbare lotgenoten.
Harstads magnum opus is een hypnotiserende vertelling die vele decennia en continenten omspant: van de oorlog in Vietnam en Apocalypse Now tot jazzmuziek, van Mark Rothko en Burning Man tot de aanslag op de Twin Towers. We zijn dan ook bijzonder trots dat wij deze monumentale roman als eerste buitenlandse uitgever kunnen brengen, in een indrukwekkende vertaling van Edith Koenders en Paula Stevens.

Edith Koenders Paula Stevens
Podium b.v. Uitgeverij
01 mei 2017
10 mei 2017

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

De kunst houdt de nieuwe Harstad overeind

8 reacties 7 likes

Bijna tien jaar had de Noor Johan Harstad (1979), die in Nederland een cultstatus verwierf met het boek Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? nodig om zijn nieuwe roman te schrijven. Het eerste dat opvalt aan Max, Mischa en het Tet-Offensief is zonder twijfel het feit dat het ruim 1200 pagina’s telt....

Reacties op: Max, Mischa & het Tet-offensief