Held zonder vaderland

Rank 3848 Gelezen 15 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 52 Favoriet 1 Recensies 3
Non-fictie Artikelen 1 Spots 2   Topics 0
In "Held zonder vaderland" wordt het leven van de Poolse Jood Dolek Guensberg geschetst, die als arts bij de Eerste Poolse Pantserdivisie streed. Bij de bevrijding van Zuid-Nederland ontmoet hij zijn grote liefde. Na de oorlog bouwt hij met haar een nieuw bestaan op in Twente en wordt één van Nederlands eerste anesthesisten.

Over de Holocaust en de oorlog spreekt hij nog zelden. Miriam Guensberg, die meerdere romans over haar Pools-Joodse achtergrond schreef, duikt ditmaal als biografe in het bewogen verleden van haar vader. Ze zoekt in brieven en documenten en reist naar zijn geboortedorp Nowy Targ. Daar doet ze gruwelijke ontdekkingen over het lot van haar familie. Ook belicht ze de miskende rol van de Poolse bevrijders en de tragiek van hun aan Stalin geofferde vaderland.

Dit persoonlijke verhaal over een moedige en veerkrachtige man zal geen lezer onberoerd laten.

Literaire non-fictie algemeen
Uitgeverij De Kring
23 oktober 2019
24 oktober 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door JoséC

Angèle van Baalen Hebban Recensent

Een liefdevol portret

door: Angèle van Baalen 1 like

‘Ik zal een jaar of zes zijn geweest toen mijn vader en moeder met elkaar bespraken waar ze met vakantie naartoe zouden gaan. Ik wist het. “Polen!” fluisterde ik. (…) Mijn moeder greep in en zei kort en bondig: “Polen is een verdrietig land voor pappie.”’

Van auteur Miriam Guensberg (1950)...

Reacties op: Held zonder vaderland