Helden

Weliswaar zijn we dit jaar begonnen met één Nederlandse ploeg minder in het profpeloton maar nu de stand van zeges na de klassiekermaand april kan worden opgemaakt blijkt dat Nederlandse renners in de top van het klassement staan. Hoop doet leven. Vijftig jaar geleden startte de eerste echte Nederlandse merkenploeg in de Tour de France. Pellenaars zorgde voor een sensatie in ons profwielrennen met de komst van de TELEVIZIER ploeg. Een reconstructie in het omslagverhaal.
Je hoeft geen succesvolle prof te zijn om toch tot de verbeelding van de wielerliefhebbers te spreken bewijst het verhaal van Bob Rasenberg. Een legende in Australië maar ook in eigen land boekte hij opmerkelijke successen. Ook Alpe d'Huez is een legende, zo blijkt wel als je de story over het klokkengelui op de "Nederlandse" berg hebt gelezen.
Hilarisch is het relaas over "Reus Goliath in De Kempen", want de koers van tegenwoordig wordt door supporters wel anders beleefd. Die zelfde koers heeft veel katholieke raakvlakken. In "Het credo van de koers" kan de relatie worden teruggevonden. Veel verheugend nieuws dus in deze HELDEN, maar ook de donkere kant ontbreekt niet via een indringende reportage bij het overlijden van Sjef van Gestel, Mister Pijnenburg. Een postume en terechte hulde aan een wielerbestuurder waarvan we er veel meer nodig hebben om onze sport te ondersteunen.
Met "Stappen zetten" en de "Ronde van Breda" leest u anekdotische verhalen. In het verhaal over Ad Tak gaat het over diens desillusie van "het niet gaan naar de Olympische Spelen". Hij stopte abrupt maar is gelukkig terug in het wielrennen.
En tot slot een interview met Jeroen Blijlevens. Zijn carrière - zeker de topjaren - ligt al meer dan 10 jaar achter ons maar je kunt er nog steeds warm van worden. Met etappezeges in alle drie de "Grote Ronden" Tour, Giro en Vuelta. En.....ook vier jaar op rij een rit in de Ronde van Frankrijk !!! Kom daar nog eens om, we zien er verlangend naar uit.......

Is Helden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Helden