Het Activistisch Avontuur

Het activistisch avontuur schetst het ontstaan en de evolutie van het activisme in Gent, gesitueerd in het ruimere kader van de Duitse Flamenpolitik. Bij haar publicatie kreeg deze studie ruim aandacht in de wetenschappelijke en bredere pers. Het werk werd geprezen voor het uitgebreide bronnenonderzoek, het gedetailleerde relaas, de opmerkelijke citaten, de kritische aanpak waarmee de auteur deze periode uit onze geschiedenis onder de aandacht bracht. Het boek werd bekroond met de Prof. Dr. Leon Eliasprijs (1990-1991) van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde.
Het activistisch avontuur heeft dan ook een vaste plaats verworven in het debat omtrent de continuïteit en constanten in de geschiedenis van het Vlaams-nationalisme, zoals de relatie tussen het activisme van de Eerste en de collaboratie van de Tweede Wereldoorlog. Vijftien jaar na de eerste editie blijft deze studie even relevant, niet in het minst om haar politieke inzichten en demythologiserende conclusies.

Is Het Activistisch Avontuur het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het Activistisch Avontuur