Het boek Maertens

Het boek Maertens

Succesvol stamboomonderzoek leidt uiteindelijk tot omvangrijke piramides van namen en data, vaak vergezeld van een ‘parenteel’; een opsomming van afstammelingen van iemand. Hoe indrukwekkend zo’n overzicht ook is, het blijft moeilijk om je een goede voorstelling te maken van het leven van die vroegere generaties. Vooral omdat naarmate je verder teruggaat in de tijd er steeds minder over onze voorouders te achterhalen valt. Maar door het combineren van oude bronnen, boeken, kaarten, foto’s, verhalen en online informatie is het wél mogelijk om in beeld te brengen hoe de wereld van onze voorouders er uitzag, bedachten de schrijvers van dit boek.
Door deze kennis te combineren met de resultaten van het stamboomonderzoek naar de voorouders van de in 1903 met Eulalia Vermont gehuwde Dominicus Martens willen we met dit boek de wereld van degenen die reeds lang geleden zijn overleden weer tot leven brengen. De reis start in Vlaanderen tijdens de tachtigjarige oorlog en eindigt in Dordrecht aan het einde van de 20e eeuw. Hoe werden boerenknechten uiteindelijk schippers?

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen