Het Canisius College

De argeloze voorbijganger weet waarschijnlijk allang niet meer wat de functie en betekenis zijn geweest van het machtige gebouw aan de Berg en Dalseweg in Nijmegen. Het vroegere Canisius College is nog maar een schim van wat het ooit geweest is, maar de belangrijke voorbouw is gelukkig gebleven. Het in 1899 door Nicolaas Molenaar, een leerling van Pierre Cuypers, gebouwde college was ooit het internaat van de paters jezuïeten en vormde een opleidingshuis voor de katholieke elite van ons land. Na de afbraak van de achtervleugels resteert de monumentale voorbouw, maar het blijft een briljante bouwmassa – een magnificent pile.

Het Canisius College vertelt over de bouw van dit unieke complex, over het functioneren van het internaat en over de behoudsacties. De rijke illustraties geven een beeld van de unieke hal, de congregatiekapel, de glas-in-loodramen en de bijzondere galerijbibliotheek – van de Nijmeegse variant kortom, op het Rijksmuseum van Pierre Cuypers.

Is Het Canisius College het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het Canisius College